Absintmerken

Absinthe uit Val-de-Travers Suisse

Christian (08/16/05 om 21:21:12):

http://www.absinthe-lavalote.ch/

Er zijn er weer een paar nieuwe op de immer groeiende markt..
helaas nog niet te bestellen via internet,op dit moment.
Allemaal van het merk La Valote;met verschillende receptuur: Martin, Fornoni, Bovet.

 

Helfrich (09/05/05 om 16:44:33):

De Martin is van deze drie het populairst, het meest complex en het best uitgebalanceerd. De andere twee zijn populairder bij kopers die afgaan op het etiket (het etiket van de Martin blijkt af te stoten). Niettemin behoren alledrie tot de top van de nieuwe legale La Bleues.

 

Helfrich (09/12/05 om 11:44:53):

Waarbij ik wel wil opmerken dat ondanks de verschillen alle Bleues in kwaliteit en karakter zeer dicht bij elkaar liggen. In de meeste domineert steranijs, heeft engelwortel een belangrijk aandeel en is de alsem bescheiden vertegenwoordigd.

Alle verhalen over eeuwenoude recepten te spijt, heeft La Bleue zich in de clandestiniteit ontwikkeld gedurende de twintigste eeuw, een periode waarin er in de Val-de-Travers bijna geen enkele absintplant heeft gegroeid en de Absinthe Suisse van weleer uit het collectieve geheugen lijkt te zijn weggevaagd. De lokale bevolking ziet dat zelf als een ontwikkeling tot een zachter en aangenamer product. Daar is wat voor te zeggen; de recepten zijn sterk geaniseerd maar mooi uitgebalanceerd.

Een Bleue met een sterker alsemkarakter is bijvoorbeeld La P'tite van Gaudentia Persoz. Ook voor de nieuwe Provisoire is gestreefd naar wat meer bitterheid en stevigheid van weleer. Deze is ontwikkeld door een enthousiaste groep jonge mensen en wordt gedistilleerd door Distival. De eerste stook viel samen met mijn vertrek uit de vallei, dus over het resultaat kan ik nog niets zeggen. Wel iets om in de gaten te houden. http://www.e-absinthe.com/

Een stevige La Bleue, met evenwel een bescheiden alsemaandeel, is die van Distival zelf. Marco Previtali oogst er de nodige lof mee, zoals hier op een streekmarkt op de Frans-Zwitserse grens:

 

Absintmerken